Sain uuden käyntikorttini juuri. Edelliseen korttiin hulluttelin muodolla, kun tajusin, että logoni mittasuhteet muistuttavat käyntikortteja. Nyt lisäsin hologrammisen elementin etupuolelle toistamaan prisman eri sävyjä ja peilaamaan ympäristöä. Eli panostin todella käyntikorttiini.
Bonustyttäreni mietti, mihin käyntikortteja tarvitaan? Totta tosiaan, digitaalisella mainostoimistollani ei ole edes käyntiosoitetta, joten miten voi olla käyntikortti?
Kyllähän käyntikortilla on paikkansa, esimerkiksi yhteystietojen ojentamisessa tai ”miniesitteen” muodossa. Tämä sai minut kuitenkin pohtimaan, olisiko kuitenkin jotain vielä parempaa käyntiä asiakkaan sydämeen?
Väittäisin, että tie asiakkaan sydämeen käy kohtaamisen kautta.
Mitä kohtaamisessa on hyvä ottaa huomioon?
- Ulkoisesti käypä
Kuulostaa pinnalliselta, mutta luomme usein ensivaikutelmat toisistamme ulkoisien asioiden perusteella. Edustammeko yritystämme ulkoisesti? Olemmeko ali- tai ylipukeutuneita? Ylipukeutunut voi vaikuttaa etäiseltä ja epäsiisti luotaantyöntävältä.
Usein suomalaiset haluavat kulkea turvallista keskitietä, eli olla herättämästä turhaa huomiota pahassa tai hyvässäkään.
- Miten kannat itsesi?
Kommunikoinnista yli 80 prosenttia on muuta kuin kielellistä. Noin kolmannes on parakielellistä, eli äänensävyjä, äänenvoimakkuutta, korostusta, puhevirheitäkin ja puhenopeutta. Noin 7 prosenttia on vain sanoja. Joten sillä, miten olet, on iso merkitys.
Omaan itsevarmuuteen voi vaikuttaa siistin ulkoasun lisäksi sillä, miten itsensä kantaa. Hyvä ryhti, pää pystyssä, katsekontakti, positiivinen asenne ja rohkea kohtaaminen ovat oivia käyntikortteja.
- Kuunteletko?
Olen yrittäjyyteni taipaleella ollut monenlaisissa verkostoitumistilaisuudessa. Eräs kohtaaminen jäi mieleen esimerkkinä, ei tosin positiivisena. Sisustussuunnittelija kohtasi minut ja kysyi minkä alan ihminen olen. Vastattuani hän ojensi esitteensä ja piti pitkän monologin. Olisin esittänyt tämän jälkeen jatkokysymyksen hänen liiketoimintaansa liittyen, mutta tämä yrittäjä – hän ehti lähteä pois. Hän ei jättänyt tilaa ollenkaan keskustelulle.
Joku viisas on joskus todennut, että ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu. Se tarkoittaa, että olisi hyvä kuunnella enemmän kuin puhua. Kuinka muuten tietää asiakkaan tarpeista? Kuinka muuten löytää yhteistä tulevaisuutta? Kuuntelemalla annat vastapuolelle kokemuksen, että hän tuli kohdatuksi. Ja käyntikorttisi täten vastaanotetuksi.