Aloitin nettisivujen teon jo viime vuosituhannen puolella. Sivujen tekeminen vaati HMTL-koodin osaamista ja sen kirjaamista tekstinkäsittelyohjelmaan.
Aikana ennen sosiaalista mediaa nettisivuilla oli suuri rooli, jos halusi tuoda itseään tykö internetissä. Teinipoikana kerroin omasta elinpiiristäni jälkikäteen ajatellen ehkä liikaakin, mutta kaikessa halusin sivuistani hyödylliset paljolla sisällöllä. Listasin eri alojen linkkejä, jotka naputtelin tietokonelehdistä. Skannasin koulukuvani nettisivuille, kerroin koirastamme ja arvostelin tietokonepelejä. Jos nettisivuillani oli sosiaalistakin tarkoitusta, tuli tulostakin: vieraskirjani kautta sain yhden tytön kirjekaverikseni.
2000-luvulla tuli sosiaaalinen media, jossa voi julkaista kaikkea kätevästi milloin haluaa ilman, että osaa tehdä nettisivut tai edes tarvitsee. Myös moni yritys ja yhteisö luottaa somen voimaan jopa nettisivujen suhteen. Totta on, että ajankohtaiset asiat on usein kätevämpi julkaista someen.
Väittäisin silti, että nettisivuilla on paikkansa myös silloin, jos sivuja ei tarvitse esimerkiksi verkkokauppaa tai ajanvarausta varten.
Somessa ei ole kaikki
Kaikilla on se kaveri joka ei ole somessa. Toiset eivät ole siellä sosiaalisen median palvelussa, jota sinä suosit. Facebook- ja Instagram-sivuille kyllä pääsee ilman tiliä, mutta näkymä on usein rajoittunut ja kankea. Asiakkaalle saattaa tulla etäinen olo, jos yritys suosii sosiaalista mediaa, jota itse ei suosi – ilman vaihtoehtoja.
Luotettavuus asuu kotisivuilla
Onko se liike auki tänään vai ei? Mihin asti? Google kertoo usein tämän ja siksi on myös hyvä pitää Google Business Site ajantasalla. Varmemman tiedon suosittelen kuitenkin katsomaan nettisivuilta.
Myös yhteystiedot ovat varmimmin nettisivuille päivitetty. Sosiaalisesta mediasta voi löytyä tuoreita uutisia, mutta myös vanhentunutta tietoa vanhoista julkaisuista, jos uudempia uutisia sinne ei ole päivitetty.
Oma visuaalinen maailma
Milleniumista lähtien nettisivuja tehdessäni on ulkoasulla ollut suuri rooli. Graafisena suunnittelijana olen mennytkin vahvasti visuaalinen ilme edellä. Myös jo 90-luvulla minun ja kavereideni nettisivut erosivat visuaalisesti – toinen halusi tähtitaivaan taustaksi, itse valkoisen pohjan. Animaatioiden sijaan loin näyttävän sisääntulosivun, jossa oli kolmiulotteiset liukuvärjätyt kirjaimet: ”My Homepage World”.
Myös sinun nettisivusi voivat olla jotain eeppistä. Visuaalisesti näyttävämmät kuin some-palveluiden alistama pohja. Kuin tila, joka näyttää mistä jutussasi on kyse – digitaalinen show room.
Se mahdollisuus kannattaa hyödyntää.