brands-4

Kolme asiaa, jotka ovat pielessä brat-levynkannessa

Graafisena suunnittelijana huomaa tiettyjä ominaisuuksia, jotka paistavat amatöörien töistä. Niitä haluaa ammattilaisena välttää. ”Brat summerin” lanseerannut pop-laulaja Charlie xcx julkaisi brat-albumin kesäkuussa. Newyorkilaisesta Special Offer, Inc. -mainostoimistosta tilatussa kannessa paistaa ainakin kolme pielessä olevaa asiaa.

1. Resoluutio

Ei pelkästään painotöihin, mutta edes näytölle kannen resoluutio ei riitä. Teksti on suttuinen ja epätarkka. Näytölle resoluutioksi riittää 72 dpi, mutta painotuotteisiin suosittelen 300 dpi, muuten painotuotteessa kuvanjälki on epäterävä tai pikselireunainen. Levynkannen teksti on molempia: se on rasteroitu, eli niin sanottu bittimappi, joka kärsii, kun sitä skaalaa. Vektoriteksti kun kestäisi, vaikka sitä venyttäisi.

2. Perusfontti on venytetty

Usein suunnitellessani työn typografiaa, pyrin välttelemään fontteja, jotka löytyvät joka tietokoneen kirjastosta. Arial on sellainen. Tässä on käytetty sen kavennettua versiota, jota on vielä venytetty niin, että sen alkuperäiset mittasuhteet ovat kärsineet huomattavasti. Ammattilainen pitää shiftin pohjassa, kun vetää tekstiä isommaksi tai pienemmäksi.

3. Kannessa ei ole kuvaa

Lukuunottamatta bitmap-tekstiä, kannessa ei ole kuvaa. Ainoastaan amatöörimäinen teksti brat keskellä. Tämä oli tietoinen valinta Charlielta, joka oli kyllästynyt naisiin levynkansissa. Kirkkaan vihreän sijaan hän valitsi hieman suttuisemman vihreän, ”mahdollisimman epätrendikkään” provosoidakseen ja kyseenalaistaakseen pop-kulttuurin odotuksia.

Tuomio

Kaikista näistä syistä – kansi ei olekaan hutaistu – vaan tarkkaan suunniteltu. Varsin nerokas. Charli ja suunnittelijat kävivät jopa 500 väriä lävitse löytääkseen sopivan epämielyttävän eikä Arial Narrowkaan valikoitunut sattumalta.

Charlie cxc onnistui olemaan piittaamatta graafisen alan kuten ei myöskään popin kliseistä ja täten luoden taidetta siitä, mikä ennen on ollut kauhistus. Näin niitä trendejä luodaan – joskin eipä kannessa sinänsä mitään uutta ole. Venytetyt groteskit fontit ja vihreä ovat viime vuosina jo nähtyjä graafisessa suunnittelussa. Taisin myös tahallista epätarkkuutta käyttää jo muutama vuotta sitten (alla).

Comments are closed.