Logoja tulee vastaan joka paikassa. Jo pelkästä kirjaimesta voimme saada kiinni, mistä yrityksestä on kyse, kuten logokuun lanceerauksessa huomasimme.
Mistä tulee logo? Historian saatossa erillaisia kuvaavia symboleita on käytetty esimerkiksi vaakunoissa, vesileimoissa, kolikoissa ja sineteissä. Viimeistään kirjanpainon yleistyminen ja sitä kautta eri kirjasimien tuottaminen sekä yleinen teollistuminen toi logot keskiöön.
Sana ’logo’ on todennäköisesti lyhenne sanasta logogrammi. Logogrammi taas tarkoittaa yhdellä merkillä kerrottua sanaa. Tuollaisia kieliä on esimerkiksi kiina.
Toinen logon alkujuuri lienee antiikin kreikan sana λόγος (”logos”), joka tarkoittaa sanaa tai puhetta. Logos voi tarkoittaa myös selitystä, faktaa, kuvausta, periaatetta, proosaa tai päättelykykyä.
Logo siis kiteyttää paljon. Tietty symboli tuo mieleen tietyn yrityksen vaikka vaatteen rinnassa. Pelkkä värikin voi olla patentoitu, kuten Fazerin sininen.
Oli pantetoitua väriä tai ei, yrityksen logolla, eli liikemerkillä on väliä. Se on ikään kuin yrityksen kasvot.
Seuraavaksi kerron omaa prosessia logon suunnittelussa.
- Aluksi keksitään nimi.
Logon lisäksi nimellä on väliä. Nimi voi jäädä mieleen tai ei. Toisaalta ei nimi yritystä pahenna, ellei yritys nimeä.
- Mistä otetaan vaikutteita?
Onko jollain yrityksellä kiva logo, josta voisi ottaa vaikutteita? Mitä yrityksen arvot kielii. Mikä on kohderyhmä? Joskus asiakas saattaa olla piirtänyt paperille logon, jonka sitten piirrän puhtaaksi.
- Millaista fonttia?
Pohdin, olisiko fontti päätteellinen vai ei. Voiko kaunoa olla tai tekstauksen kaltaista? Joskus päädyn täysin kustomoituun fonttiin. Joskus myös typografia tuo mahdollisuuksia fonttiin, esimerkiksi jokin kirjain voi muistuttaa jotain symbolia.
- Onko yrityksellä tehostevärejä?
Saatan kysyä yrittäjän lempivärejä tai muuten alalla toimivia värejä. Mikä väri kuvastaisi yritystä? Värien määrittelyssä on hyvä huomioida, että väri toimii joka pohjalla. Tällöin saatan hyödyntää Pantone -värejä, jotka ovat tarkkaan määritelty eri kohteisiin.
- Onko logossa symboli tai onko se vain tekstipohjainen?
Kutsun liikemerkin yhteydessä olevaa kuvitusta symboliksi. Voisiko jokin vektorigrafiikka tai kirjain kuvastaa yritystä? Toteutan symbolin piirtämällä käsin, tabletilla tai tietokoneella rakentaen.
- Toimitan yritykselle version tai muutaman hyväksyttäväksi
Asiakas kommentoi, onko logo menossa siihen suuntaan mihin haluamme. Silloin tällöin logo on heti valmis. Joskus väreissä tai fonteissa on ehostettavaa, joskus toteutan jonkinlaisen ihan uuden tyyppisen logoversion.
- Logon viimeistely
Toimitan asiakkaalle haluamansa logoversiot, jotka toimivat printissä, netissä, taustalla ja ilman taustaa. Tarvittaessa logosta saa myös erivärisiä versioita eri käyttötarkoituksiin. Myös graafinen ohjeistus voi tulla tässä vaiheessa ajankohtaiseksi.
Tämän jälkeen kaikenlainen markkinointi on mielekkäämpää.