Olen visuaalinen oppija. Tykkään piirtää ja samalla kuunnella vaikka koulutusta. Valitettavasti nykyään tuollaiset hetket ovat vähissä, jolloin ei viitsi olla laitteella ja voisi piirtää. Kun piirrän, kuulen kyllä. Usein tietokoneellakin istuessa kuuntelen musiikkia. 🎧
Miksi laite voittaa analogisen? Ehkä osittain siksi, että laitteet ovat paremmin saatavilla kuin piirrustusvälineet. Ja ne ovat interaktiivisia. Laitteella vapaa-ajalla kulutan kuitenkin usein muiden sisältöä, kun voisin luoda sitä itse. 🎨
90-luvulla piirrustusharrastukseni ehtyi digitaalisen vallankumouksen vuoksi – pelit ja netti kiinnosti enemmän ja päädyinkin (digitaaliseksi) graafiseksi suunnittelijaksi. Silti silloin tällöin hahmottelun teen käsin. Paperi ja kynä. 👾
Varmasti silti piirrustustaitoni olisi voinut vielä kehittyä edelleen kynä kädessä. Myöhäistä ei silti ole. Nykyään kynäkin saattaa olla digitaalinen. On paperin tekstuurissa ja kynän jäljessä silti jotain jäljittelemätöntä. Kun piirrät, saattaa kuulua jopa ääni. ✍️
Kansikuva on yli 20 vuoden takaa. Muistan tuon kynän. Vaikka kovia kokenut, se oli hyvä!

